Σάββατο, 13 Οκτωβρίου 2012

QATAR CAMP NOU?

Villarrubi (vice-president FCB): "Η πρόκληση για μας σχετικά με το θέμα του γηπέδου είναι  να το κάνουμε με έναν τρόπο που να μην επηρεάζει την αθλητική υπεροχή."

 "Το Camp Nou χτίστηκε επειδή πάρα πολλοί άνθρωποι ήθελαν να δουν τον Kubala, αλλά η επένδυση επηρέασε την ομάδα." [ara]

 Φέτος κλείνει ένας αιώνας από τότε που για πρώτη φορά ο ιδιοκτητής της ομάδας μπέιζμπολ της Βοστώνης το 1912 έδωσε στο γήπεδο των Red fox το όνομά της εταιρίας του, Fenway Park. 100 χρόνια μετά η Ευρώπη αλλά και ο κόσμος έχει περιέλθει σε μια ολοφάνερη περίοδο ύφεσης. Στο ποδόσφαιρο οι ομάδες έχοντας να αντιμετωπίσουν οικονομικά προβλήματα και κλείσιμο χρηματικών τρυπών, επιλέγουν το δρόμο της χορηγίας και των λεγομένων ονομαστικών δικαιωμάτων. Χορηγία στη φανέλα, συμφωνίες με προμηθευτές, μεγάλες αθλητικές εταιρίες ένδυσης, ονομασίες γηπέδων, συνεργασίες με στοιχηματικές εταιρίες και πάει λέγοντας. Είναι ο νέος τεχνοκρατικοοικονομικός τρόπος εξόδου από την κρίση που μαστίζει τις ομάδες, καθώς εκατομμύρια φιλάθλων τις ακολουθούν πολλές φορές όχι ενσυνείδητα ιστορικά, αλλά συγκυριακά όσο αφορά την επιτυχία τους.

Αν δούμε προσεκτικά τα στοιχεία, πακτωλός εκατομμυρίων έχουν επενδυθεί στη Γηραιά ήπειρο. Το 2011 σύμφωνα με έκθεση του Sport+Markt ρίχτηκαν 50 εκατομμύρια ευρώ, ενώ το 2012 η κατάσταση απογειώθηκε. Ενδεικτικά αναφέρουμε τη συμφωνία των δισεκατομμυριούχων της Σίτι με την Etihad Airways για 400 Μ  αρκεί να μπει το όνομα της εταιρίας στο γήπεδο της Σίτι ή την τωρινή προσπάθεια της Παρί να ρθει  σε συμφωνία με την Τράπεζα του Κατάρ για 60 Μ το χρόνο... Αλλά και παλαιότερα με τα γήπεδα της Μπάγερν και της Άρσεναλ  που αντικατέστησε το ερειπωμένο Χάιμπουρι με το Εμιρέιτς.  Σενάρια ελκυστικά που προκαλούν όμως και αντιδράσεις στους κύκλους των οπαδών των ομάδων, όπως στη Νιούκαστλ μετά την ανακοίνωση της αλλαγής του ονομάτος του St James 'Park σε Sports Direct Arena ή στη Λίβερπουλ που ο ιδιοκτήτης της θέλει να μετονομάσει το θρυλικό  Anfield.

Όταν το barcelonismo.gr πριν δυο χρόνια ξεκίνησε τα διαδικτυακά του βήματα συνέπεσε με την αναγραφή της χορηγίας στη φανέλα της Μπάρσα από το Ίδρυμα του Κατάρ. Μια νόμιμα και καθ' όλα δημοκρατική απόφαση της συνέλευσης του fcbarcelona που όμως προκάλεσε μεγάλες συζητήσεις και προβληματισμούς καθώς αποτελούσε ιεροσυλία για πολλά χρόνια η αναγραφή διαφήμισης σε μια ιστορική φανέλα του πιο ιστορικού συλλόγου για πολλούς στον πλανήτη. Το barcelonismo.gr άνοιξε και άπλωσε αυτή τη συζήτηση στην Ελλάδα, η οποία είχε πολύ ενδιαφέρον και έβγαλε χρήσιμα συμπεράσματα. Κι άλλες ομάδες στην Ισπανία έχουν επιλέξει αυτό το δρόμο και μάλιστα δύο έχουν επεκταθεί και σε συμφωνία για την ονομασία του γηπέδου τους, οι Οσασούνα και Μαγιόρκα που όμως αυτή η συμφωνία  δεν τους έχει αποφέρει τα αναμενόμενα καθώς έχουν παλιά χρέη. Πολλές φορές ό,τι λάμπει δεν είναι χρυσός. Στη Μαδρίτη, όπως γράφτηκε το περασμένο καλοκαίρι ο Πέρεθ ονειρεύεται και προσπαθεί να πείσει τα μέλη της Ρεάλ για συμφωνία με την Fly Emirates και στη φανέλα για 53 Μ,αλλά και για το γήπεδο μετονομάζώντας το Fly Emirates Bernabéu.

Στην Μπαρσελόνα δεν έχει γίνει καμία νύξη για τους πόρους της κατασκευής του νέου γηπέδου. Ωστόσο  η πρακτική των ονομαστικών δικαιωμάτων της οικονομικής χορηγίας είναι μια ζώσα πραγματικότητα και μάλιστα σε μια ομάδα που τη συγκεκριμένη συγκυριακή στιγμή απολαμβάνει το σεβασμό, το θαυμασμό και την αγάπη μέχρι παροξυσμού  από εκατομμύρια φιλάθλους, όπερ σημαίνει τεράστια εμπορικότητα.  Ο Ροσέλ παραμένει αναποφάσιστος και αν αποφασίσει να φέρει και να καταδείξει το θέμα, θα θέσει το ερώτημα: Ένα νέο, άνετο, υπερσύγχρονο γήπεδο για τις ανάγκες της ομάδας που θα χτίσει μια πολυεθνική ή ένας οικονομικός υπερκολοσσός και δικαιωματικά πρέπει να πάρει το όνομά του; Και η ιστορία και  η παράδοση από την άλλη πλευρά; Θα θέσει κι αυτή τα ερωτήματά της, ερωτήματα που έχουν να κάνουν περισσότερο με τον πολιτισμό και όχι τις οικονομικές συνιστώσες. Μήπως αυτός ο οικονομικός υπερκολοσσός που ήδη έχει δώσει τα εκατομμύρια του για τη διαφήμιση στη φανέλα είναι αυτός που θα στραφεί η ομάδα όταν το αποφασίσει; Ερωτήματα φυσικά και λογικά, αν σκεφτούμε τη φυσική εξέλιξη των πραγμάτων στην οικονομική πορεία που ζει η Μπαρσελόνα. Όπως και το ακόλουθο ερώτημα. Πώς θα σας ακουγόταν να λέμε στο μέλλον: Θα πάμε στο Κατάρ Καμπ Νόου για το κλάσικο;

Δεν υπάρχουν σχόλια: